Evangelisten

Ergens aan het begin van de eeuwwisseling, aan de andere kant van de wereld, ontmoet de dan tienjarige David Immanuel Menachem Sasagi Le’aupepe, zoon van een Samoaanse vader en Oostenrijks-Joodse moeder, een aantal van zijn vrienden in de jeugdgroep van Hillsong Sydney. Fast forward zo’n twintig jaar, en de rauwe songteksten van Gang of Youths over het leven en omgaan met verlies geven me telkens weer moed en een nieuw perspectief.

In ‘Fear & Trembling’ zingen ze: “Cause we were raised where the pastors / They danced in the aisles / With a moshpit up front full of youths / So if faith is to lose the mind to win God / Then I guess I got nothing to prove.”

Het kost moeite om je los te maken van de context waarin je opgegroeid bent, die open en eerlijk te bekritiseren, en hoopvol zoekend en vooruit struikelend, in alle kwetsbaarheid, een andere weg te gaan. Zal Reinier Sonneveld zich zo gevoeld hebben, toen hij met zijn recente boek naar buiten kwam? Hij wist natuurlijk wat hij deed. Maar dat maakt de reacties van de gevestigde orde in ieder geval niet minder mals. Jeffrey Schipper, hoofdredacteur van Cvandaag, liet optekenen: “Het getuigt van leiderschap om Sonneveld af te bellen en een andere spreker uit te nodigen.” Oeps, doen wij toch even het omgekeerde. En Sebastiaan van Wessem, Lead Pastor van Celebration Church Netherlands, die zich op hetzelfde platform zorgen maakt over ‘Bekende Christelijke Nederlanders’ die met uit Amerika overgewaaide charismatisch-evangelische ideeën aan de haal gaan. Zijn “inmiddels deels grijze theologische haren” staan recht overeind als hij naar Sonneveld luistert, maar intussen is zijn kritische artikel vooral bedoeld ter promotie van zijn eigen internationale conferentie. Nog zo’n uit Amerika overgewaaid concept, trouwens. Maar ja, wie ben ik?

Als ik dit soort reacties lees, denk ik twee dingen. Eén: ik word hier zo moe van. Twee: ik snap wel dat David Le’aupepe in ‘Evangelists’ zingt: “But I have made more friends in hell / Than I’ve made in Jesus’ land.” Hoewel Jeffrey Schipper het boek van Sonneveld ziet als lakmoesproef voor behoud van het fundament van het eigen geloof, zie ik toch vooral stroperige christelijke instituties aan het werk, en scheert Sebastiaan van Wessem voor het gemak Sonneveld en David de Vos maar over één en dezelfde ‘geradicaliseerde’ kam en zet ze weg als ‘EO BEAM poster child.’ Ik zie echter een naar binnen gekeerde bubbel, meer bezig om bestaande ideeën in stand te houden dan om een nieuwe generatie buiten de kerk opgegroeide jongeren enthousiast te maken over wie God is. Jammer dat het zo moet; dat het weer het een of het ander moet zijn. Is het echt zo moeilijk om al waarderend te onderzoeken welk van Sonnevelds inzichten wellicht het behouden waard zijn, ook al klinkt of smaakt het anders dan we gewend zijn? Dat is in ieder geval wat wij binnenkort gaan doen.

Zouden we als christelijke gemeenschap niet een veel krachtiger geluid kunnen laten horen wanneer we in respectvolle dialoog meer naar buiten kunnen brengen van hoe mooi en veelkleurig Jezus God aan ons heeft openbaard? Dat lijkt me productiever dan het met ‘dwaallichten’ strooien wat er nu gebeurt. David Le’aupepe heeft eens in een interview gezegd: “I still align myself with Jesus, I was just not a great poster-boy for it.” Bescheidenheid siert de mens. We zijn allemaal evangelisten, vol goede bedoelingen, en allemaal op weg om Jezus beter te leren kennen en te weerspiegelen. Dat geldt voor Le’aupepe, voor Sonneveld, voor Schipper, voor Van Wessem, voor mezelf, voor allen die in Christus zijn. Lees deze laatste bijzin door je eigen, gewenste, theologische filter…

Patrick

man in white shirt and blue denim jeans holding brown wooden stick

Waar moeten we ons op richten?

Waar moeten we ons op richten? Wie betrokken wil zijn op wat er in de wereld gebeurt, heeft er in deze tijd maar een zware dobber aan. Meestal helpen de diverse nieuwsmedia om je wel enigszins een beeld te geven bij wat er speelt, en voor het gemak (?) wordt het dan...
a blurry picture of the word more on a wall

We hebben meer religie nodig

We hebben meer religie nodig. In het vorige stukje schreef ik dat het woord religie komt van het Latijnse woord ‘religare’, dat ‘opnieuw verbinden’ betekent. Daar nog verder over nadenkend dacht ik: "Dan hebben we meer religie nodig". Dit kan verrassend overkomen....
woman in white hijab holding persons hand

Lang leve religie!

Lang leve religie! Dat klinkt niet als iets wat je binnen Eldad vaak gehoord zal hebben. Meestal spreken we niet zo positief, of zelfs uiterst negatief over religie. Wat is het eigenlijk? En waarom zijn we er niet zo van gecharmeerd? Religie is volgens de Van Dale:...

Ode aan de Paus

Ode aan de paus! Wist je dat de paus laatst zijn lippen heeft verbrand? Oh? Ja, hij wilde de grond kussen, maar het vliegtuig stond nog niet stil! Tot zover mijn vroegere kennis van de paus, gevat in een flauw grapje. Dat beeld veranderde, toen de late paus Franciscus...
field of green grass

Wind mee

Wind mee In een reactie op Strava bij één van de fietsritjes van Patrick waar hij nogal klaagde over de tegenwind, kwam ik met wat tips voor het fietsen. Bijvoorbeeld start je rondje altijd met tegenwind, zodat je als je terug gaat naar huis je het laatste deel wind...
text

Geduld

Geduld Karl Barth was een rare snuiter, een rebelse theoloog die zich niet zo veel aantrok van de conventies van zijn dag. Hij schreef dingen als: ‘Ons voormalige bestaan buiten Christus (althans, onze impressie daarvan) is – wel beschouwd – eigenlijk een stil en...