Wat Wij Geloven

 

Lees eerst ook de kennismaking met Eldad

In wie wij geloven – de Enige!

 

Wij geloven in Christus Jezus, in de Ene aan wie alleen alle heerlijkheid, eer en dank van de zichtbare en onzichtbare werkelijkheden toekomt. Hij, Die is en was en komt, Die gisteren en heden en tot in de eeuwigheden Dezelfde is! De Gezalfde onder Wie alles in de hemel en op de aarde is bijeen gebracht.

Wij geloven, met de apostelen en de eerste kerkleiders, dat we bij het uitspreken van de naam van Jezus Christus zeggen: ‘Vaders eeuwige Zoon’; en ‘heilige Geest; en ‘de Gezalfde’; en ‘de Schepper en Bewaarder van alle dingen – geïncarneerd, gekruisigd, opgestaan en opgevaren naar de Vader’.

Wij geloven dat we bij het uitspreken van de naam van Jezus zeggen: de Drie-enige God is niet van de mensheid en al het geschapene gescheiden, maar dat zij samen in relatie zijn. Jezus zelf is die relatie; Hij is de vereniging, de eenheid tussen de Drie-enige God en de mensheid. In Hem zijn de hemel en de aarde -het leven van de gezegende Drie-enige God en het gebroken menselijke bestaan- verenigd.

Wij geloven:

  • Jezus onze nieuwe schepping is,
  • Jezus onze adoptie is,
  • in ons opgenomen zijn in het goddelijke leven,
  • in de nieuwe -betere- verbondsrelatie tussen God en de mensheid,
  • het Koninkrijk van de Drie-enige God op aarde.

Wij geloven dat voor ons de maatstaf  van ALLES de persoon van Jezus is!

Jezus heeft woning gemaakt in een inclusieve familie van geloof, een familie waarin wij de aanwezigheid van God leren te vieren (contemplatie en actie) en de aanwezigheid van elkaar leren kennen (community). Wij geloven in Jezus in ons . Wij worden uitgenodigd om deel te nemen aan Zijn ideeën, ingevingen en standpunten om te leren om actief partij met Hem te kiezen tegen de manier waarop wijzelf naar God, onszelf, anderen en de schepping kijken1.

Wij geloven en herkennen mede in die keuze dat ons doen en laten allemaal uitingen van onze deelname aan het leven van God zijn.

(1) Voor Paulus en alle andere vroege christenen was het belang niet dat ‘geredde zielen’ uit de wereld werden gered en naar een verre ‘hemel’ werden gebracht. Het belang was het samenkomen van hemel en aarde zelf. Dit in een grote daad van kosmische vernieuwing waarin eveneens menselijke lichamen werden vernieuwd om hun plaats in de nieuwe wereld in te nemen. “Wanneer Paulus zegt: “Wij zijn burgers van de hemel”, gaat hij onmiddellijk verder om te zeggen dat Jezus uit de hemel zal komen niet om ons daar terug te brengen, maar om de huidige wereld te transformeren en ons daarmee.” (Citaat uit: “Paul, A Biography”, van NT. Wright, pg 8.)

Eldad is een plek waarvan wij geloven dat je onder andere:

  • de liefde en de aanwezigheid van God kunt ontmoeten en ervaren.
  • je ware identiteit in God kunt leren kennen.
  • deel van een familie kunt zijn, waarbij je eerlijke en ondersteunende relaties kunt ontwikkelen.
  • leert hoe je in het perspectief van het ‘nieuwe en betere Verbond’ relevante bijbelkennis praktisch in je leven kunt toepassen.
  • leert om met Jezus samen te werken om de vreugde en kracht van Zijn Koninkrijk in ieder gebied van het leven tot uitdrukking te brengen.
  • toegerust en bekrachtigd wordt om anderen te helpen.
  • gepassioneerd wordt voor het normale christelijke leven dat zich kenmerkt door het bovennatuurlijke in wonderen en tekenen.

 

Blogs over wat we geloven

In deze blogs geven diverse deelnemers van Eldad en ook anderen hun visie op bepaalde geloofszaken weer. Dit is niet noodzakelijkerwijs altijd de visie van Eldad. Wij geloven dat we over bepaalde zaken verschillend mogen denken en hier van mening over mogen verschillen, echter allemaal in de context van een familie relatie, waarin we elkaar waarderen. Soms worden er blogs van derden (vertaald) overgenomen van personen waar wij ons verbonden mee voelen.

Samen gaat het beter.

Ik zie veel christenen die in het boven natuurlijke functioneren zonder gemeente. Het zijn ambulance broeders zonder ziekenhuis. Ze plegen eerste hulp op straat. Stabiliseren de patient, maar laten ze vervolgens op straat achter terwijl het lange termijn herstel nog...

Familiebedrijf

De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de Heilige Geest zij met u allen. (2 Kor. 13: 13) Hoe vaak heb ik deze tekst niet gehoord in de kerk? Vaak als afsluiting van een dienst. Mooie woorden waar je wel een week mee verder kan. Van...

Briefje aan een medereizigster

Je zit naast me aan de andere kant van het gangpad te praten met een vriendin. Nee, ik stoor me er niet aan, maar vang jullie gesprek wel op. Ze vertelt over haar interesse in cultuur en religie. Onwillekeurig spitsen dan altijd mijn oren, ook al zit ik zelf in een...

Van kaft tot kaft

Wie langs de kerken reist, reist meestal ook door de bijbel. We lazen thuis na het eten vaak uit de bijbel. Dat leverde altijd wel een paar vragen op waar meestal moeder op antwoordde. Hoe je er ook over dacht, de bijbel was het woord van God was de stellige...

Cultuur van eer in je werk

In deze blog wil ik ingaan om mijn ervaring van het toepassen van de cultuur van eer in mijn werkomgeving. Dit is voor mij een reis, een verhaal van opstaan, vallen en weer opstaan. De cultuur van eer, maar ook in combinatie met het geven van feedback én het ontvangen...

Regering van eer

Hoe ver kun je gaan met een regering van eer? Als glorie het zichtbaar zijn van Gods unieke “goddelijkheid” is, is eer het op een juiste manier herkennen van die glorie in een ander. -Paul Manwaring Wat is een regering van eer? Eer is het verbonden zijn met de Glorie...